Att omplacera via katthemmet

Vi tar emot katter för omplacering i mån av plats.

Det kan vara så att en katt behöver få ett nytt hem för att ägaren avlidit och det inte finns någon som kan ta hand om katten, men även för att katten kissar inne eller för att det blivit allergi i familjen eller att man har två katter och de inte går ihop. Det finna många anledningar.

Ibland kan det vara så att katten behöver komma till katthemmet akut och vi försöker vara behjälpliga så gott vi kan. Det kan då till exempel vara att hitta ett jourhem till katten om du inte kan ha kvar katten tills det finns plats på katthemmet, men vi har alltid kö på katthemmet och du bör därför räkna med att det kan ta tid (ett par dagar till veckor till månader) att få plats på katthemmet eftersom vi hjälper hemlösa, skadade eller svältande katter i första hand.

När du ringer till oss för att fråga om hjälp med en omplacering, så brukar vi alltid höra oss för om varför katten behöver omplaceras. Det är faktiskt inte helt sällan som vi kan komma med tips och råd om kattens behov som kan lösa problemet, så att katten kan stanna i sitt hem och det är vårt främsta mål.

Om du har testat ”allt” och gett det tid, men att det ändå inte fungerar, så kan det vara så att en omplacering är nödvändig. Om du inte är villig att prova att lösa problemet, utan är ute efter att bara bli av med katten för att du tröttnat på den och tror att det är enkelt och gratis att dumpa ditt problem på ett katthem kanske du ska ta och fundera lite innan du hör av dig till oss. Vi hjälper alltid till och vi dömer ingen, men vi behöver ditt samarbete.

Vi tar ut en omplaceringsavgift på 750 kr när vi tar emot en katt. Tanken är att avlivningskostnaden doneras till katthemmet för att ombesörja katternas uppehälle på katthemmet tills den får ett nytt hem, men tänk på att den kostnaden inte på långa vägar täcker katthemmets alla kostnader för kattens kost och logi. Katthemmet går minus för varje katt vi hjälper. Vissa katter mer än andra. Vi överlever helt och hållet på gåvor.

Om du har det tufft kan du alltid höra av dig till oss vi hjälper gärna till. Om du har det svårt ekonomiskt säg det. Vi kan hjälpa till med kattmat tills det ordnat sig.

Katten behöver även vara kastrerad, vaccinerad, avmaskad och id-märkt när den kommer till katthemmet. Om inget av detta är gjort kommer vi även att be dig bekosta det. Vi har inte resurserna att stå för de kostnaderna på en katt som har en ägare. Däremot har vi möjlighet att erbjuda dig dessa ingrepp till katthemmets priser, som är kraftigt rabatterade. Om du inte har råd att lägga ut för allt på en gång, så kan du be om en avbetalningsplan. Vi är mycket flexibla och hjälpsamma bara du har en dialog med oss.

Tänk på att det här är en ideell förening. Vi gör det här för att vi älskar katter och för att vi vill höja kattens status i samhället. Hota därför inte med avlivning det första du gör när du ringer till katthemmet! Vi får allt för många sådana samtal redan tyvärr och vi kan inte hjälpa alla katter på en och samma gång. Vi hjälper mer än gärna till, men det är du som ägare som har ansvar för din katt och att den får ett nytt hem om du inte kan ha den kvar. Det är inte vårt ansvar. Så om du väljer att döda din katt för att det inte finns plats på katthemmet idag, så är det du som valt att döda den. Lägg inte det ansvaret på oss!

Så här går det till:

  1. Vi ger dig råd och tips för att katten i första hand ska kunna stanna hos dig.
  2. Vi gör en omplaceringsannons och sätter katten på kö för att komma till katthemmet.
  3. Eventuellt annonserar vi om ett jourhem.
  4. Ibland hittas en matchande familj innan det finns plats på katthemmet och katten kan då flytta direkt till sitt nya hem.
  5. Katten rings in när vi har plats.
  6. Katten skrivs över på katthemmet och flyttar hit.
  7. Katten får bo på katthemmet så länge som det behövs för att rätt familj ska hittas.
  8. Katten adopteras ut.
  9. Vi följer upp och har kontakt med den nya familjen.
  10. Du får uppdateringar om katten och hur det går för den i det nya hemmet om du vill.
  11. Om det inte skulle fungera så kommer katten tillbaka till katthemmet och vi gör ett nytt försök.

Om du behöver placera om din katt kan du maila bild och information om katten till oss på info@kattcenter.se

Vill du stödja Norrtälje Katthem?
Vårt Bankgiro är 495-5670
Vårt swish är 1234 70 48 21