Det kan röra sig om månader innan vi har plats. Var ute i god tid om du vet med dig att du kommer behöva omplacera din katt.
Det kan vara så att en katt behöver få ett nytt hem för att ägaren avlidit och det inte finns någon som kan ta hand om katten, men även för att katten kissar inne eller för att det blivit allergi i familjen eller att man har två katter och de inte går ihop. Det finna många anledningar.
Ibland kan det vara så att katten behöver komma till katthemmet akut och vi försöker vara behjälpliga så gott vi kan. Det kan då till exempel vara en lösning att du hittar ett tillfälligt hem till katten om du inte kan ha kvar katten tills det finns plats på katthemmet. Men vi har alltid kö på katthemmet och du bör därför räkna med att det kan ta tid (ett par dagar till veckor till månader) att få plats på katthemmet eftersom vi hjälper hemlösa, skadade eller svältande katter i första hand.
När du ringer till oss för att fråga om hjälp med en omplacering, så brukar vi alltid höra oss för om varför katten behöver omplaceras. Det är faktiskt inte helt sällan som vi kan komma med tips och råd om kattens behov som kan lösa problemet, så att katten kan stanna i sitt hem och det är vårt främsta mål.
Om du har testat ”allt” och gett det tid, men att det ändå inte fungerar, så kan det vara så att en omplacering är nödvändig. Om du inte alls är villig att prova att lösa problemet, utan är ute efter att bara bli av med katten för att du tröttnat på den och tror att det är enkelt och gratis att dumpa ditt problem på ett katthem, så kanske du ska ta och fundera lite innan du hör av dig till oss. Vi hjälper alltid till om vi kan och vi dömer ingen, men vi behöver ditt samarbete och till syvende och sist – ditt ekonomiska bidrag.
Tänk på att vi inte har någon skyldighet att ta emot din katt. Att hota med avlivning om vi inte tar emot din katt gör inte saken bättre.
OBS! Vi tar emot katter för omplacering i mån av plats. Det är i första hand katter utan hem som vi hjälper.
Vi tar ut en omplaceringsavgift på 1500 kr när vi tar emot en katt. Tänk på att den kostnaden inte på långa vägar täcker katthemmets alla kostnader för kattens kost och logi. Katthemmet går minus på varenda katt vi hjälper. Vissa katter mer än andra. Vi överlever helt och hållet på gåvor och bidrag på olika sätt.
Katten behöver även vara kastrerad, vaccinerad, avmaskad och id-märkt när den kommer till katthemmet. Om inget av detta är gjort kommer vi även att be dig bekosta det. Vi har inte resurserna att stå för de kostnaderna på en katt som har en ägare. Däremot har vi möjlighet att erbjuda dig dessa ingrepp till katthemmets priser, som är kraftigt rabatterade. Om du inte har råd att lägga ut för allt på en gång, så kan du be om en avbetalningsplan. Vi är mycket flexibla och hjälpsamma bara du har en dialog med oss.
Tänk på att det här är en ideell förening. Vi gör det här för att vi älskar katter och för att vi vill höja kattens status i samhället. Hota därför inte med avlivning det första du gör när du ringer till katthemmet. Vi får allt för många sådana samtal tyvärr och vi kan inte hjälpa alla katter på en och samma gång. Vi hjälper mer än gärna till, men det är du som ägare som har ansvar för din katt och att den får ett nytt hem om du inte kan ha den kvar. Det är inte vårt ansvar. Så om du väljer att döda din katt för att det inte finns plats på katthemmet idag, så är det du som valt att döda den. Lägg inte det ansvaret på oss. Det accepteras inte.
Så här går det till
Om du behöver placera om din katt kan du maila bild och information om katten till oss på info@kattcenter.se
Katten är helt tam och kelig, men kan ändå behöva tid när den träffa nya människor.
1-3 månader i ett nytt hem.
Katten är lugn i människors sällskap, ibland lekfull, vill inte bli klappad och behöver mer tid för att lita på nya människor.
3-6 månader i ett nytt hem.
Katten är osäker när den träffar nya människor. Vågar ännu inte bli klappad, och behöver mycket mer tid för att lita på nya människor.
3-12 månader i ett nytt hem.
Norrtälje kattcenter
Grovstavägen 4
761 93 Norrtälje
Öppet i butiken:
Mån-Tors 10-18
Fre 10-16
Lör-Sön 10-12
E-post: info@kattcenter.se
Telefon: 0176-161 91
Telefontid:
Mån – Ons: 12:00-15:00
Fre: 12:00-15:00
Katthemmets org nr 802456-5734
För gåvor:
Bankgiro 495-5670
Swish 123 161 2001
Pensionatet
Kattcenters org.nummer 559152-7816
Alla intäkter går till katthemmet
Norrtälje katthem är medlem i Svenska Kattskyddsförbundet – ett rikstäckande förbund som erkänner alla katters lika värde och rätt till ett gott liv.