Lotta tog emot flera samtal från en kvinna som var väldigt angelägen med att komma i kontakt med chefen, men jag var ur funktion och låg och vilade. När Jan var på plats kunde han ta samtalet och kvinnan ville boka tid för att göra en intervju med oss för en artikel i sin tidning. Så klart ville vi det! Jan bokade in en tid.
Kvinnan kom och visade hur en artikel hon skrivit kunde se ut. Hon hade med sig kamera och ville fota också, men först intervjun. Hon hade en bandspelare med sig som hon satte igång och intervjun började. Hon ställde många frågor och vi fick berätta om katthemmet. Det tog nästan 30 minuter och vi fick med en massa bra.
Sen började hon prata om vilka företagsuppgifter vi skulle ha med och visade ett förslag som hon tyckte vi skulle ha med till artikeln. Den skulle kosta 32 000 kronor…!
Jan och jag tittade på varandra med ett chockat uttryck!
– Ursäkta?!
Hon visade snabbt ett annat alternativ för 18 000 kronor.
– Du menar att vi ska köpa en super dyr annons för att du ska skiva en artikel, frågade jag.
– Nja, det är profilering…
– Det här är en ideell verksamhet. Vi skulle aldrig ta den summan från katterna för att lägga på en annons i en tidning, som vi för övrigt aldrig har hört talas om.
– Den delas ut till alla företag i Sverige med fler än 5 anställda.
Kvinnan fortsatte att tjata och gå på om hur bra det var med en annons och vi sa nej och åter nej. Hon ville inte ge sig! Men jag reste på mig för att markera att det var slutdiskuterat. Det blev ingen fotografering heller. Hon såg sur ut och lämnade lokalen hastigt.
Jag skrev ett brev till chefen:
Att chefen:
Hej,
jag skulle bara vilja påpeka att jag tycker att det är förskräckligt att era säljare ringer till små företag och som i vårt fall en helt ideell organisation och säger att de vill boka tid för att göra en intervju, för att de vill skriva en artikel. Man blir glad och tycker att det ska bli roligt.
Er representant, eller snarare säljare, kommer och gör sin intervju i 25 minuter, för att sedan försöka sälja, en rent ut sagt skit dyr, annons i anslutning till artikeln. Och vad jag förstår, så anpassas storleken på artikeln till storleken på annonsen man köper. Hade vi blivit upplysta om detta på telefonen, så hade vi kunnat spara både på vår och på er tid, eftersom vi inte är intresserade av att köpa en annons. Och att vi tackat nej till en annons innebär säkert att det inte blir något reportage om oss heller.
Vår tid är dyrbar och jag hoppas att ni kan förbättra era rutiner, så att sådant här inte uppstår.
Vänliga hälsningar
Cecilia Arnström
Verksamhetsansvarig
Efter några timmar ringde en ansvarig upp. Han presenterade sig inte, utan började bara prata. Jag förstod inte vad det gällde. Han sa då att jag skickat ett mail. Till vem, frågade jag? Företags Extra, svarade han. Då fattade jag och kunde jag berätta att jag tyckte att deras handlande var helt fel. Han fattade inte alls vad jag menade. Helt oförstående! Däremot sa han att vi skulle få en annons/artikel gratis. Han skulle höra av sig med en intervju… Återstår att se vad som händer.
_____________________________________________
Vill du stödja Norrtälje Katthem?
Vårt Bankgiro är 495-5670