Orimliga krav

Det är inte helt sällan jag tvingas att diskutera med okunniga och ovilliga personer och misslyckas med att få dem att förstå hur ett ideellt arbete fungerar. Så här såg den senaste konversationen ut där jag blev kontaktad privat på Messenger:

Kattägaren:
Gick du i konkurs? Undrar nämligen om jag kan kräva dig på veterinärsräkningar gällande “katten”. Han hade tandproblem sedan innan vi fick honom enligt veterinär. I papperen så stod det ”tandinköttsflammation.” Det var forl.

Jag:
–  Om det finns saker som behöver åtgärdas på katter som flyttar från oss, så kan vi inte ersätta veterinärräkningar gjorda hos annan veterinärer utan koll hos oss först.

Det vi gör är att kostnadsfritt åtgärda saker som ligger på katthemmet att åtgärda här hos oss. Om vår veterinär berömmer att det ligger på oss att åtgärda och det måste tas vidare ersätter vi naturligtvis det. Det är för att något som kostar 25 kr i material att göra hos oss kastar 1200 på en klinik.

Kattägaren:
– Så det är en ekonomisk fråga, snarare än att kattens lidande skall minimeras? När vi upptäckte detta så lagades tänderna ögonaböj. Han skall ej lida en sekund.

Jag:
– Om en katt mår dåligt eller har ont åtgärdar vi det alltid.
Skillnaden är att genom att låta vår veterinär göra mycket, gör att pengarna räcker längre och på så sätt får fler katter hjälp. Det är det jag försöker förklara.
Så ja, det är en ekonomisk fråga. Eftersom vi måste tänka på hur vi hushåller med varje krona, så att så många katter som möjligt kan få hjälp.

Att ta bort en hörntand kan kosta runt 10 000 kr på en klinik. Det kostar katthemmet ungefär 600 kr i tid/material att låta vår veterinär göra det. Vilket gör att 9400 kr kan läggas på annan vård.

Om du hört av dig innan du sökte hos en annan klinik så hade vi fixat tänderna utan kostnad för dig.
Vi har tyvärr inte möjlighet att ersätta i efterhand. Det står tydligt i kontraktet du fyllde i vid adoptionen.

Kattägaren:
– Hur mycket far ni med osanning i era dokument är min egentliga fråga. Vad är det för typ av veterinär som har ”besiktigat” honom när det blev så fatalt fel? Vågar man verkligen låta honom/henne att utföra ett tandingrepp?

Jag:
– Jag gillar inte din ton eller att anklagas för att vår veterinär ljuger på en besiktningsblankett! Det är inte etiskt!
Det finns ingen anledning att ljuga om en katts hälsa. Vi arbetar för kattens bästa. Allt kretsar kring det i vår verksamhet. Vår veterinär är mycket erfaren och kapabel.

FORL är något som inte går att sätta en diagnos på genom en okulär besiktning. Det kräver röntgen. Vi har inte röntgen på katthemmet och om vi hade det skulle vi inte kunna röntga alla katter.
Parodontit drabbar däremot över 80 procent av katter över tre år och det var det som sågs när han var på katthemmet.

Kattägaren:
– Oerhört dåligt av, er att inte kontrollera fakta. På en katts status. Enligt veterinären så hade katten redan dragit ur en del tänder, ser man inte detta då på en okulärbesiktning? Det finns f ö ingen ton, i text. Det är ni som är de oetiska, jag är bara glad att “katten” är räddad i alla fall.

Det är svårt att föra en diskussion med människor som inte vill lyssna eller försöka förstå. Speciellt när de redan bestämt sig för att jag/Katthemmet gör fel och ljuger. Vad har jag för vinning av det? Jag jobbar ju för katterna! Jag gör allt för att alla katter ska må bra. Sånt här blir jag så trött på! Grrr!

_____________________________________________
 Vill du stödja Norrtälje Katthem?
Vårt Bankgiro är 495-5670
Vårt swish är 123 161 20 01