Brev till Länsstyrelsen

Ett mycket brev som skickats till Länsstyrelsen 17/8:

Inlägg rörande Norrtälje Kattcenter och Länsstyrelsens beslut diarienr 282-31845-2012 

Hela ärendet gällande Norrtälje Kattcenters tillstånd verkar ha blivit ett principärende för Länsstyrelsen, där en ena parten (Kattcentret) är villig att på bästa sätt följa de lagar och regler som gäller, medan Länsstyrelsen är ovillig att föra en dialog, vilket handläggarna är skyldiga att göra.

Jag har under många år arbetat som handläggare/tullinspektör på statlig myndighet och har bl a sysslat med tillståndsfrågor vad gäller utrymmen m m. Som tjänsteman är man skyldig att ha en dialog med den som söker tillstånd och där man också ska vara behjälplig vad gäller hur saker och ting kan lösas på bästa sätt. Det absolut sämsta och felaktiga är att ”gömma” sig bakom sitt myndighetsskrivbord och säga t ex ”det är mitt ord som gäller, punkt slut!”

Att säga ”jag ger mig aldrig” tyder bara på att handläggaren i fråga inte är lämpad för sin uppgift.

Det är nu handläggarnas närmaste chef, som har ansvar att se till att berörda personer byts ut och ersätts av handläggare som inte har en tidigare koppling till detta ärende. Sedan måste en ny tillståndsprövning ske och en konstruktiv dialog upprätthållas.

Som jag ser det, är det enda rimliga och rätta, att göra om allt från början och göra rätt.

Min fråga är, hur kommer Länsstyrelsen nu att agera? Jag väntar på Ditt skriftliga svar.

Med vänlig hälsning

Anders Lund

_____________________________________________
Vill du stödja Norrtälje Katthem?
Vårt Bankgiro är 495-5670